BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, January 9, 2008

Andaiku Tahu...














ANDAI ku tahu
kapan tiba ajalku
ku akan memohon
Tuhan tolong panjangkan umurku

andai ku tahu
kapan tiba masaku
ku akan memohon
Tuhan jangan Kau ambil nyawaku

chorus:

aku takut
akan semua dosa-dosaku
aku takut
dosa yang terus membayangiku

andai ku tahu
malaikatMu kan menjemputku
izinkan aku
mengucap kata taubat padaMu..

chorus

ampuni aku
dari segala dosa-dosaku
ampuni aku
menangis ku bertaubat padaMu
aku manusia
yang takut neraka.
namun aku juga
tak pantas di surga

andai ku tahu
kapan tiba ajalku
izinkan aku
mengucap kata taubat padaMu

chorus


ampuni aku
dari segala dosa-dosaku
ampuni aku
menangis ku bertaubat padaMu

ahh...


Ehm... lagu ni Cheq dapat masa baca masuk blog Aleeya... Pergh... sekali dengar terus Cheq jatuh cinta. Menusuk ke dalam kalbu... Ehm... terpikiaq jugak bilalah komposer Malaysia ni nak boleh cipta lagu-lagu macam ni....

Simple jer lagu ni... berkenaan dengan ketakutan seorang insan menghadapi kematiannya tapi mesejnya cukup sampai hingga menusuk ke tulang dan saraf Cheq.... Dan keinsafan pun hadir... Tapi penghayatan penyanyinya membuatkan lagu ini lebih daripada sekadar lagu...
Kematian...

Satu subjek yang susah nak dihuraikan tapi pastinya setiap yang bernyawa akan menghadapinya.... Di mana dan bagaimana, pastinya menjadi rahsia abadi Sang Pencipta namun kehidupan yang sementara ini membuatkan ramai yang tergelincir...
Teringat Cheq masa zaman sekolah dulu. Di surau sekolah Cheq dulu, ada satu kata-kata hikmat.. `Mati itu pasti namun kehidupan itu, Insya Allah...'. Masa tu, Cheq memang tak berapa nak faham.
Tapi bila umur dan kematangan sedikit meningkat, Cheq faham benar ungkapan penuh hikmah.. Dan ungkapan emas itulah yang sentiasa menjadi sempadan dalam apa saja yang hendak Cheq lakukan...

Cheq tak nafikan yang Cheq ni juga anak nakal... Nakal dalam mengeksperimentasikan sesuatu yang dikatakan kehidupan tapi masih dalam batasan yang dianggap `luhur' dalam agama dan budaya.
Dan apabila umur menginjak hari, Cheq rasa, tak ada matlamat lain selain daripada melebihkan mengingati mati. Ada rasa `lubang yang amat dalam' apabila kalimah kematian ini bermain di bibir dan hinggap di hati.
Entah sama ada Cheq bersedia untuk menghadap Pencipta, menerima buku amalan dan yang pastinya, hukuman di atas kelalaian Cheq selama ini.

Biar orang kata, Allah itu Maha Pengampun namun layaklah kita memintanya setelah nikmat yang diberikanNya kita salahgunakan, setelah amaran dan peringatan yang maha jelas telah diturunkan..

Apabila mengingatinya.... terasa segala taubat yang dilakukan tak pernah cukup... Dan ketika itulah, ingin saja air mata mengalir kesal...

0 comments: